Tuesday, April 7, 2009

Selamat Kembali Mak Ayah!

Alhamdulillah....akhirnya kedua ibubapaku sudah selesai mengerjakan umrah dan selamat pulang ke tanahair. Oleh kerana aku baru sahaja pulang dari bercuti, kakak dan abang ipar menjemput mereka di KLIA. Flight lewat tiga jam dari jadual asal dan pesawat mendarat jam 5.05 petang.

Setelah habis waktu bekerja dalam jam 5.30 petang, aku terus balik ke rumah dan mengambil anak aku di taska sebelum bertolak ke Tg. Malim. Dalam jam 8 malam, mak dan ayah tiba di rumah. Kakak sudah bawa bekalan dari rumah...mmm...mcm2 ada!! Ketam goreng...tu yang paling sedap...sambal udang, sup tulang dan ikan goreng.

Mak dan ayah hadiahkan kami jubah, sejadah, buah kurma dan macam-macam lagi....hehehe. Oleh kerana esok kena bekerja, kami pun balik awal dalam jam 9.45 malam.





































































Monday, April 6, 2009

Hari Terakhir: Waterfront

Tuptup...sudah masuk hari terakhir kami di sini. Cepat sungguh masa berlalu. Selepas bersarapan, kami menuju ke deretan kedai-kedai lama berhadapan Waterfront. Banyak barangan Sarawak ada di situ dan harga pun berpatutan. Dalam jam 11.00 kami balik ke hotel untuk berkemas pulang. Tepat jam 12.05 tengahari, kami daftar keluar dan bertolak ke airport. Sesat....tapi sejam sebelum berlepas, akhirnya kami berjaya sampai di sana. Mula-mula semua penumpang ke Kuala Lumpur diarahkan ke pintu 2, tetapi kemudiannya ke pintu 9. Jauh jugak kami kena berjalan dan yang paling kesian orang-orang tua. Sampai di pintu 9, pesawat masih belum sampai dan ia tiba lewat sedikit dari jadual. Kami tiba di LCCT lebih kurang jam 4.00 petang dan di sana kami terpaksa lagi menunggu beg-beg kami selama lebih 30 minit. Kak Anita Sarawak pun ada di sana, menunggu beg.
















Nak jugak baju cat dia...





Sunday, April 5, 2009

Hari Ketiga: Serikin

Seawal pagi kami sudah bersiap-siap untuk ke destinasi seterusnya iaitu Serikin, sebuah kawasan berhampiran sempadan Kalimantan. Rakan-rakan kami yang rekomen tempat ini yang merupakan tempat sesuai untuk membeli barangan dengan harga murah. Selepas bersarapan, kami terus bergerak ke kereta sewa kami sambil menunggu rakan sampai menjemput kami. Tak lama kemudian, sampai Betty dan kakaknya dengan menaiki kereta Iswara aeroback berwarna silver.

Tepat jam 8.35 pagi kami bergerak ke Serikin dan sampai lebih kurang sejam kemudian. Parking kereta dikenakan bayaran sebanyak RM2 dan kami berada di sana sehingga jam 11.30 pagi sebelum berangkat pulang ke Bandaraya Kuching.

Helmet pun ada...

























































Singgah di Muzium dalam perjalanan pulang ke hotel.






















Sebelah malamnya kami ke Topspot, tempat makan-makan yang popular dikalangan warga Sarawak dan pelancong. Terdapat banyak restoran dan gerai makanan laut di sini....




























Saturday, April 4, 2009

Hari Kedua: Kampung Budaya Sarawak

Hari kedua di Kuching, kami mengambil keputusan untuk melawat ke Kampung Budaya Sarawak (Sarawak Cultural Village) terletak di kaki Gunung Santubong yang mengambil masa kira-kira 40 minit perjalanan atau sejauh 30km dari bandaraya Kuching. Bayaran tiket yang dikenakan berharga RM60 seorang bagi dewasa untuk memasuki Kampung Budaya Sarawak.

Melalui khidmat Matahari Tours Sdn Bhd yang mempunyai premis perniagaan di hotel kami menginap, kami telah membayar sebanyak RM80 seorang untuk tambang dewasa dan tiket masuk manakala anak kami yang berumur 5 tahun hanya dikenakan bayaran tambang RM10 (tidak perlu tiket masuk). Ketika keluar dari hotel kira-kira jam 9 pagi, hujan masih lebat. Van sudah pun menunggu kami di bahu jalan dihadapan hotel. Pemandu kami pada pagi itu ialah Encik Omar dan ada satu lagi keluarga yang menyertai kami (Encik Salahudin dari Taman Melawati bersama isteri dan tiga orang anak mereka).

Pintu masuk Kampung Budaya Sarawak











Mengadap info center dan restoran
















Rumah orang cina di Sarawak






Rumah orang melayu






Melihat bahulu dan kuih kapit dibuat secara tradisional menggunakan dapur arang kayu







Rumah orang ulu















Rumah orang penan









Pandai posing depa nie...










Rumah orang melanau. Tinggi tuu...kalau tak silap 3 tingkat!











Bergambar bersama orang melanau...












Rumah orang iban













Sempat isi minyak budak tu...














Rumah orang bidayuh...
















Tempat di mana tengkorak-tengkorak diasapkan. Sebelum ini golongan perempuan tidak dibenarkan masuk tetapi sekarang sudah boleh...mungkin tak nak depa terkejut lihat kepala-kepala digantung dan diasap.



























Selain ke Kampung Budaya Sarawak, kami juga dibawa ke Muzium Kucing. Segala-gala tentang kucing ada disimpan di sini. Tiada bayaran masuk dikenakan.












Selepas itu, kami dibawa ke Kampung Gersik (boleh dilihat dari hotel kami di seberang sungai) untuk melawat kilang kek lapis Sarawak, Dayang Salhah. Beli 10 kek lapis percuma satu, siap dibungkus dengan kemas untuk menyenangkan dibawa bersama di dalam penerbangan (tiada bayaran dikenakan untuk pembungkusan dan penghantaran ke hotel). Order dan mereka akan hantar ke hotel sehari sebelum berangkat pulang bagi memastikan kesegarannya. Maklumat lanjut, sila layari URL berikut: http://keklapisdayangsalhah.com

Kereta sewa kami semasa di sana, dihantar ke hotel jam 4 petang. Sewa dikenakan adalah RM80 sehari untuk Perodua Viva 850cc transmisi manual oleh Golden System Car Rental & Tours Sdn Bhd (special price). Siap minyak telah diisi penuh lagi tapi masa nak pulang, minyak mestilah kena full gak :) Bila aku lihat meter, kereta ni baru berjalan sejauh 183km. Masih ada bau kereta baru tu! Kami sewanya selama 2 hari dan akan ke Serikin esok....


Video tarian selamat datang - orang ulu

video

Friday, April 3, 2009

ZooM! Malaysia: Kuching, Sarawak

Tahun ini aku menyambut hari lahirku di Kuching, Sarawak bersama-sama isteri dan anak perempuanku.

Kali terakhir aku berada di Kuching, lebih kurang sebulan sebelum tarikh kami berkahwin, ke sini bersama rakan-rakan sepejabat pada tahun 2003.



Terminal LCC
Boarding Pass






Dewan menunggu, LCCT
Dalam flight











Pemandangan Kuching dari atas. Boleh nampak Gunung Santubong...




























Selepas mendarat...pertama kali depa berdua beranak ni sampai di Kuching










Di Kuching International Airport











Baru check-in di Hotel Grand Margherita...bilik kami no. 216









































Siap disediakan pengangkutan ke masjid lagi...















Di tengah Bandaraya Kuching, betul-betul berhadapan dengan hotel kami




































video