Thursday, November 27, 2008

Hari Kelima di Thailand (Bangkok)

Setelah selesai check-out dari hotel, kami pon bertolak ke wilayah Ayutthaya. Setelah hampir dua jam perjalanan, kami tiba di "The SUPPORT Arts and Crafts International Centre of Thailand". Di situ kami berkunjung ke tempat pameran barangan untuk di eksport. Produk yang dikeluarkan disitu memang terpilih dan dijamin qualitinya. Di situ aku beli sehelai scarf untuk isteriku. Kemudian kami di bawa ke OTOP (One Tambun One Product) untuk membeli belah sebelum makan tengahari. Semasa makan tengahari aku mendapat panggilan bahawa aku dikehendaki balik ke Malaysia dengan segera kerana keadaaan dilaporkan sedang tegang di Bangkok terutamanya di sekitar airport. Selepas mendapat berita bahawa tiada flight untuk pulang ke Malaysia dalam tempoh terdekat, aku di arahkan untuk check-in di hotel yang sama dengan beberapa staff Bank yang menghadiri kursus di sana. Aku difahamkan mereka ini duduk di hotel Amari Watergate, hanya lebih kurang 200 meter dari First Hotel.

Selapas itu kami bertolak ke Bangkok dan kami tiba di sana lebih kurang jam 5.30 petang. Sampai di sana aku check-in di hotel Amari Watergate dan kemudian berjumpa Brian, ketua kami di sana. Di situ, aku berikan flight detail dan passport no untuk diuruskan dan kami terpaksa menunggu sehingga esok pagi untuk membuat keputusan. Jikalau airport dibuka, kami akan menaiki kapal terbang dan jika tidak kami terpaksa menaiki bas selama 20 jam untuk ke Malaysia melalui jalan darat.

Sebelah malamnya, walaupun darurat telah diisytihar di kota Bangkok, aku dan coursemate pergi ke Night Market untuk membeli belah. Askar berada di mana-mana pada waktu itu tetapi keadaan tenang seperti biasa.

Setelah shopping apa yang ada, aku pon pulang ke bilik. Aku hanya dapat melelapkan mataku lebih kurang jam 3 pagi.